"ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!"
Seminář ke koncepci a metodice v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích zaměřený na pracovní učebnice Fyzika B.
Stále podporujeme účast více učitelů z jedné školy a nabízíme slevu 1.000 Kč (dva učitelé z jedné školy).
Seminářem si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovázením autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Absolvováním semináře získáte přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení. On-line kluby začínají v říjnu 2024.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
„Kouzlo“ se zkumavkami/Jak ponořit trubičku do takové hloubky, jak si přejeme?
Pokud je cílem přírodovědného vzdělávání rozvíjet poznatky žáků stejně jako i způsobilosti vědecké práce, které využijí i v běžném životě, je zapotřebí pro to vytvořit dobré podmínky. Prostřednictvím realizace vhodné posloupnosti aktivit poznáme, proč některé předměty plavou a jiné se potopí (Kouzlo se zkumavkami, Ponořená trubička a graf), na čem závisí hloubka ponoru (Objem, tvar a ponořování krabic) a nosnost lodi (Lodě z alobalu), a jak je možné prostřednictvím těchto aktivit rozvíjet hloubkové porozumění pojmu hustota (Jak v grafu najdu hustotu).
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
Kolik vody vytlačí plovoucí a kolik potopené těleso? / Na co přišel Archimedes?/ Zahrajme si na hustotu
Některé jevy je důležité pozorovat v systematické posloupnosti, takové experimentování a systematické pozorování zažijete např. v aktivitách Kolik vody vytlačí plovoucí a kolik potopené těleso?, K čemu přišel Archimedes? Je důležité vést žáky k budování představy, že na otázku „jak hustě je v látce“ vědci odpovídají zjišťováním hmotnosti tělesa z dané látky na jednotku jeho objemu. Pro žáky není tato představa vůbec jednoduchá, proto nabízíme také zážitkovou aktivitu Zahrajme si na hustotu, ve které si žáci mohou „ohmatat“, jak hustě může být v jednom metru kubickém a také porovnat hustotu látek v různých fyzikálních jednotkách.
12:15 − 13:00 Přestávka na oběd
13:00 − 14:30 - III. BLOK
Jaký je rozdíl mezi Golfským a Labradorským proudem?/Proč heliový balón stoupá a vzdušný balón klesá?
Fyzikální zákony, pravidla, výpočty mají svoji omezenou platnost. Žákům bysme neměli představovat vědu jako něco dané a neměnné, ale jako dynamicky se vyvíjející proces, proces plný překvapení a objevitelského potěšení – například prostřednictvím aktivit Vliv teploty na hustotu – „kouřící“ kapalina, modelování Golfského proudu či stanovení hustoty vzduchu/propanu dvěma různými metodami.
14:30 − 14:45 Přestávka
14:45 − 16:15 - IV. BLOK
Jak lze určit, z jaké látky je kámen z Měsíce? – aktivita vhodná i k testování znalostí a dovedností žáků z porozumění pojmu hustota látky a možností jejího určení.
Koncepce hodnocení žáků
Tak jako znalosti, i způsobilosti vědecké práce může mít žák rozvinuté na různé úrovni. Přes konkrétní úkoly se podíváme na to, jak tyto úrovně identifikovat, abychom žákům uměli dát cílenou zpětnou vazbu o jejich pokroku. Vytvoříme spolu strategii pro klasifikaci žáků, aby se ve výsledné známce neodrážela jen úroveň znalostí, ale i schopností vědecké práce a přírodovědných postojů.
16:15 – 16:30 Závěr a předání certifikátů
____________________________________________________
Lektoři: Viera Lapitková nebo Martina Nociarová (SK)
K projektu ExpEdice směřovala celou svojí profesionální kariérou. Působila na Státním pedagogickém ústavu a v roce 1993 se naskytla možnost zapojení Slovenska do mezinárodního programu vyučování přírodovědných předmětů - FAST. Později, z pověření University of Hawaii, která byla tvůrcem programu FAST, se stala jeho ředitelkou na Slovensku. Sama tento program učila 18 let střídavě na gymnáziu na Tomášikovej ul.. a později na gymnáziu na Vazovově ul.. v Bratislavě. Tuto zkušenost využila jednak při přípravě budoucích učitelů fyziky na FMFI UK a také jako hlavní autor učebnic fyziky pro ZŠ vydaných v r. 2010. 2010 -12. Má bohatou publikační činnost a množství ocenění za pedagogickou práci.
Učitelka fyziky a chemie na ZŠ Fándlyho v Pezinku. Do pilotáže koncepce vyučování přírodních věd ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej! je zapojena už šestým rokem.
Informace: