Dozvíš se, jak z chemie udělat zajímavou cestu vedoucí k podstatě látek a mnoha překvapivým objevům. Tví žáci budou sami i se spolužáky pozorovat, experimentovat, ptát se a hledat nové souvislosti. Podrobně prozkoumáš díly pracovních učebnic A a část B, které využiješ v prvních ročnících chemie s Tvými žáky.
V matematických dílnách zažiješ na vlastní kůži rozvoj matematické gramotnosti konstruktivisticky a dostaneš nástroje k tomu jak si poradit s rozevřenými nůžkami ve Tvojí třídě.
(A to i když se nechystáš využívat systematické materiály Hejného metody.)
4 x 1,5 hodiny
Badatelská výuka nejsou jen experimenty. Podstata vědecko-výzkumného přístupu tkví i ve formulování výzkumné otázky a hypotézy, jejich experimentální ověřování a vytváření závěrů z pozorování a měření. Možnosti induktivního přístupu představíme přes práci vědce na modelovém příkladu Záhada černé skříňky. Je tvrdé opak křehkého? Mnoho žáků si vytváří mylné představy, protože nevnímají vlastnosti látek, které jsou prvním tématem učebnice. Odborným pojmům předcházejí prekoncepty, tedy existující žákovské představy. Proč je důležité věnovat prostor jejich odhalení si ukážeme v kontextu tématu Směsi a roztoky. Na Přeměnách látek se naučíme rozvíjet způsobilost experimentovat a kontrolovat proměnné. Klimatické změny - protichůdné teorie a názory. Jak se v nich zorientovat?
4 x 1,5 hodiny
V první polovině se naučíš rozvíjet u žáků matematickou gramotnost formami aktivního učení. Získáš inspiraci k tomu, jak žákům pomoci s přijetím vyšší míry autonomie svého učení, s dovedností spolupráce a podpory kladného vztahu k matematice a nastartování kreativního přemýšlení.
Ve druhé polovině si osvojíš nové nástroje jak diferencovat a individulizovat výuku při rozevřených nůžkách ve třídě tak, aby optimálně rozvíjela každého žáka. Prožiješ na vlastní kůži konstruktivisticky vedenou výuku na tématech 3D tělesa, jazyk písmen (rovnice) a algebraické výrazy.
Zjisti, jak efektivně využívat umělou inteligenci ve výuce i při tvorbě příprav! Prozkoumáme užitečné nástroje, zaměříme se na výhody i rizika a otevřeme diskusi o etických, didaktických a legislativních otázkách spojených s umělou inteligencí. Přidej se a objev, jak umělá inteligence může obohatit Tvou výuku.
Termín: 4. 8. – 6. 8. 2025
Časová dotace: 16 x 45 minut + dobrovolný večerní program
Místo konání: Hotel Luna, Kouty u Ledče nad Sázavou
Jak se do hotelu dostanete? Nejlépe vlastním autem nebo spolujízdou. V případě zájmu Tě propojíme s dalšími účastníky na spolujízdu.
Lektoři: Ľubomír Held, Dominika Koperová a Petra Antlová
Zjistit více informací o lektorech
Pozvěte i kolegu nebo kolegyni na letní školu H-edu! Naše letní školy pokrývají témata od informatiky přes digitální kompetence až po chemii, fyziku a matematiku. Prozkoumat kompletní nabídku může zde.
Možnosti financování: lze využít prostředky ze šablon osobnostně sociálního rozvoje pracovníků ve vzdělávání a Podpory inovativního vzdělávání žáků.