Nabízíme ředitelům a vedoucím předmětových sekcí možnost nahlédnout do vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" Registrace do 10.4.
V rámci dvoudenního semináře Fyziky jsme vložili blok zaměřený na celkový koncept. Cena tohoto bloku je v případě účasti s učitelem z vaší školy symbolických 600 Kč + DPH. Máte na výběr, zda se zúčastníte jen tohoto bloku nebo celého dvoudenního semináře zaměřeného na pracovní učebnice Fyzika A a Fyzika B. Na celý seminář se můžete přihlásit zde.
Seminářem si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovázením autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
Program:
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
Umíme spolupracovat? Jak mění nároky společnosti požadavky na kvalitu současného vzdělávání?
Představíme projekt ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej! a jeho koncepci výuky fyziky. Pro projekt je dominantní poznávací proces založený na konstruktivistické pedagogické teorii, jehož charakteristickým rysem pro přírodovědné předměty je induktivní postup. V rámci uvedeného postupu je pro žáky (stejně jako pro vědce) důležité navzájem smysluplně komunikovat: sdílet vlastní předpoklady, dohodnout se na společném postupu, diskutovat o pozorovaných jevech, dohodnout se na společném závěru vyplývajícím z pozorování a měření. V prvním bloku se zaměříme na formování schopností žáků spolupracovat v malých skupinách, jako i v rámci celé třídy prostřednictvím aktivity “Umíme spolupracovat?”
V čem je fyzika užitečná: Co přináší technický pokrok? Ve výuce je velmi důležité zjišťovat tzv. prekoncepty žáků (představy, názory žáků před vstupem do výuky) o tom – jak žáci odpovídají na otázku Co nám přináší fyzika? Co nám přináší technický pokrok? - tato úvodní diskuse žáků a učitele je důležitým vstupem do výuky nového předmětu fyzika, s kterým žáci tento školní rok začínají.
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
V čem je fyzika užitečná? (fyzika, objevy a vysvětlení)
Proč je důležité, aby si žáci zformulovali výzkumnou otázku a předpoklady/hypotézy o zkoumaném jevu? Potom je experimentálně ověřovat a tvořit ve vzájemné diskusi závěry? Ve druhém bloku za zaměříme na základní schéma vědeckého zkoumání a jak jej simulovat ve třídě: jak sdílet vlastní předpoklady, dohodnout se na společném postupu, připravit a převést experimentální zkoumání, diskutovat o pozorovaných jevech, dohodnout se na společném závěru vyplývajícím z pozorování a měření. Vytvoříme takto ve výuce prostor nejen pro „nabývání nových znalostí“, ale i pro rozvoj efektivní spolupráce, strategií a schopností vědecké práce (rozvíjeno v konstruktivisticky vedené výuce).
Lektoři: Viera Lapitková, Renáta Tothová (SK)
Doc. RNDr. Viera Lapitková, CSc.
K projektu ExpEdice směřovala celou svojí profesionální kariérou. Působila na Státním pedagogickém ústavu a v roce 1993 se naskytla možnost zapojení Slovenska do mezinárodního programu vyučování přírodovědných předmětů - FAST. Později, z pověření University of Hawaii, která byla tvůrcem programu FAST, se stala jeho ředitelkou na Slovensku. Sama tento program učila 18 let střídavě na gymnáziu na Tomášikovej ul.. a později na gymnáziu na Vazovově ul.. v Bratislavě. Tuto zkušenost využila jednak při přípravě budoucích učitelů fyziky na FMFI UK a také jako hlavní autor učebnic fyziky pro ZŠ vydaných v r. 2010. 2010 -12. Má bohatou publikační činnost a množství ocenění za pedagogickou práci.
PaedDr. Renáta Tóthová, PhD.
Akademické tituly získala v oboru Pedagogika se zaměřením na konstruktivistickou didaktiku přírodovědných předmětů. Dlouhodobě se věnuje pedagogickému výzkumu – zejména v oblasti didaktiky přírodovědných předmětů a všeobecné didaktiky. Působila jako výzkumná pracovnice na SPU, jako vysokoškolský pedagog a výzkumná pracovnice na Pedagogické fakultě UK v Bratislavě. V rámci základního školství a osmiletých gymnázií v minulosti vyučovala integrovaný předmět FAST (integrované přírodovědné předměty, konstruktivistická metodika výuky). V současnosti učí fyziku na spojené škole zahrnující ZŠ i osmileté gymnázium. Je spoluautorkou v projektu ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej, kde se věnuje obsahu fyziky.
Certifikát H-Edu: Vývojáře výukových materiálů ExpEdice a vlastníky licence zastupuje v ČR společnost H-edu, s.r.o., která je také výhradním distributorem pomůcek potřebných k použití této koncepce a metodiky.
Místo konání: Praha, Gymnázium Thomase Manna, z.ú., Střížkovská 32/27, Praha 8
Cena semináře: 1.200 Kč + DPH, v případě účasti učitele ze stejné školy na celém dvoudenní semináři je cena snížena na 600 Kč + DPH (prosíme do poznámky uveďte jméno učitele a vyčkejte na zaslání nové proforma faktury se sníženou cenou - automaticky ze systému přijde faktura za plnou cenu).
V rámci poplatku získáte české verze tištěných učebnic Fyzika A a B (platí pouze pro účastníka bez slevy, účastníci s 50% slevou budou mít možnost si tyto učebnice dokoupit). Během přestávek bude zajištěno občerstvení.
Možnosti financování: ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej je propojenou výukou přírodních věd batalským způsobem. Cílem je pomoci učitelům 2 st. ZŠ porozumět principům rozvoje komplexní přírodovědecké gramotnosti a přizpůsobit tomu přístup k žákům i charakter vyučování. Jde o zcela unikátní přístup k výuce přírodních věd. I v tomto případě lze využít prostředky ze šablon osobnostně sociálního rozvoje pracovníků ve vzdělávání a Podpory inovativního vzdělávání žáků.