"ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" Registrace do 14. 3. 2025
Seminář ke koncepci a metodice v rámci vzdělávacího programu "ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej!" určené pro učitele/ky ZŠ nebo víceletých gymnáziích zaměřený na pracovní učebnice Chemie B.
Stále podporujeme účast více učitelů z jedné školy a nabízíme slevu 1.000 Kč (dva učitelé z jedné školy).
Seminářem si projdete z pozice žáků ve třídě. Nabízíme vám zážitek induktivně koncipovaných učebních aktivit charakteristický pro konstruktivistickou pedagogickou teorii, s metodickým komentářem a odborným doprovázením autory koncepce a učebních materiálů. Domníváme se, že na vyučování má pracovat (zkoumat, přemýšlet, diskutovat) především žák. Na straně učitelů to vyžaduje osvojení nových pohledů na žáka, skupinovou dynamiku a proces vyučování.
Absolvováním semináře získáte přístup do on-line klubů učitelů ExpEdice. Toto pravidelné setkávání má cíl vzájemně se inspirovat a propojovat. Najdete zde prostor pro konstruktivistickou podporu při svých výzvách, otázkách a hledání řešení. On-line kluby začínají v říjnu 2024.
Další termíny seminářů najdete na www.h-edu.cz/expedice
8:30 - 9:00 Registrace
9:00 -10:30 - I. BLOK
Nároky společnosti na kvalitu současného vzdělávání se mění a vzdělávání zažívá paradigmatické změny. Jak se nám daří na tyto společenské požadavky reagovat? Vzdělávací program ExpEdice - zkoušej, zkoumej, poznávej! je reakcí na tyto výzvy. Možnosti induktivního přístupu představíme přes práci vědce na modelovém příkladu (Záhada černé skříňky).
10:30 - 10:45 Přestávka
10:45 − 12:15 - II. BLOK
Jak dobře známe vlastnosti látek? A jak to souvisí s tříděním odpadu? Žáci dnes vlastnosti látek nevnímají a vytvářejí si mylné představy, např. že tvrdé je opak křehkého. Zjistíme, co přináší přímé zkoumání různorodých vlastností látek a jak je při tom možné rozvíjet základní způsobilosti vědecké práce - pozorování a klasifikaci, resp. měření.
12:15 − 13:00 Přestávka na oběd
13:00 − 14:30 - III. BLOK
Je čistá voda opravdu čistá? Zjistíme to i na základě vedení elektrického proudu a jiných zkoumaných vlastností. Čistá voda a chemicky čistá voda jsou významové odlišnosti, na kterých začínáme budovat chemické vnímání reality. Odborným pojmům předcházejí prekoncepty, tedy existující žákovské představy. Zjistíme, proč je důležité věnovat prostor jejich odhalení a využívat je při aktivním učení (se) a objevování.
14:30 − 14:45 Přestávka
14:45 − 16:15 - IV. BLOK
Problematiku rychlosti chemických reakcí prozkoumáme pomocí výbuchu acetylenu. Realizací experimentu ověříme a prozkoumáme vlivy různých faktorů na rychlost chemických reakcí. Vedle toho poznáme, jak lze rozvíjet způsobilost experimentovat a kontrolovat proměnné. Podíváme se na přínosy skupinové práce i nezdaru či chyby?
16:15 – 16:30 Závěr a předání certifikátů
Lektoři: Katarína Kotuláková, Majka Orolínová (SK)
Katarína je docentkou na Katedře chemie Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnave. Svůj výzkum zaměřuje na studium porozumění vědeckým konceptům žáků, způsobilosti vědecké práce a přírodovědnou gramotnost. Aktivně se podílí na zajišťování kontinuálního vzdělávání učitelů. Spolupracovala na řešení několika projektů zabývající se především výzkumně laděným přístupem v přírodovědném vzdělávání. Je autorkou ExpEdice - Chemie.
Mária se jako odborná asistentka na Katedře chemie Pedagogické fakulty Trnavské univerzity v Trnavě účastní přípravy budoucích pedagogů v oblasti metodologie pedagogického výzkumu. Budoucí učitele chemie připravuje v oblasti školní laboratorní a experimentální praxe, neformálního vzdělávání a komunikace vědy.
Informace: