Úlohy z didaktického prostředí Vláčky pro 1. - 3. ročník
Prostředí Vláčky vychází ze sady hranolků 10 různých barev a délek. Žáci sami manipulativním porovnáváním zjišťují vztah mezi jejich délkami. Tak například zjistí, že jeden červený vagónek je stejně dlouhý jako dva bílé atd. Skládáním vagónků vznikají vláčky a otevírá se velký prostor pro řadu zajímavých úloh. Ty jsou díky možnosti manipulace řešitelné každým žákem. Úlohy nejen budují a upevňují žákovu představu o čísle jako veličině (délka vagónku), ale řešení úloh vybavuje žáky takovými zkušenostmi, na kterých se později staví náročnější matematika, například rovnice a metody jejich řešení, soustavy rovnic, kombinatorika a také zlomky a operace s nimi. Mnohé úlohy zasahují i do geometrie. Prostředí Vláčky je u dětí velice oblíbené právě díky možnosti řešit úlohy manipulací. Nové prostředí Vláčky zavádíme hned v prvním ročníku i v předškolním věku. Porovnáváním délek jednotlivých barevných hranolků (vagónků a vláčků) se objevují vztahy, které jsou přehledně vidět v tabulce na předchozí straně.